Thursday, May 28, 2009

SABAR masuk paper 2x dalam seminggu?

Assalamualaikum WBT.

Yaa, Alhamdulillah segala pujian bagi Allah. Syukur, setelah berminggu-minggu bergelut dengan kesibukan dan kekangan masa, akhirnya semua pelajar Pra-u SABAR telah sampai ke penghujung semester ke-2. pergh, penat tp berpuas hati walaupun bukan untuk keseluruhan aspek. Hari ini, tanggal 28hb Mei peperiksaan pertengahan tahun telah pun tamat dan kertas Ekonomi (2) bagi kelas 6A1 dan kertas Pengajian Perniagaan (2).

SABAR masuk paper Berita Harian dan Metro berturut-turut?

ya! ya! ya! sila semak Berita Harian 26hb Mei dan Metro 25hb Mei. Ini adalah hasil kejayaan pasukan forum SABAR yg diwakili oleh 5 org pelajar Pra-u bagi daerah Kerian.
Berikut adalah butiran² Pertandingan Forum Remaja Peringkat Negeri Perak 2009;

Tarikh : 22 & 23hb Mei 2009
Tempat : SMK Panglima Bukit Gantang, Parit Buntar.
Penyertaan : 10 daerah di negeri Perak DR.

Oleh yang demikian, SABAR telah berjaya mengharumkan nama daerah Kerian setelah bertahun-tahun dahagakan kemenangan istimewa ini. Tajuk yg dibawa hingga ke peringkat negeri masih kekal iaitu " bencana alam, sediakan payung sebelum hujan ".

Pusingan pertama dilangsungkan pada waktu malam yang bertempat di dewan makan asrama SMK Panglima Bukit Gantang. Daerah Kerian dimasukkan dalam kumpulan B bersama-sama beberapa buah sekolah yang mewakili daerah di Perak. Antara sekolah yang berada dalam kumpulan B ialah SABAR, SMKA Slim River, SMKA Bota, Sekolah Sains Teluk Intan dan Kolej Melayu Kuala Kangsar.

Manakala 5 sekolah yang berada dalam kumpulan A terdiri daripada Sekolah Tuanku Abdul Rahman, Ipoh (STAR), Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Gopeng, Sekolah Sultan Azlan Syah dan beberapa nama lagi yang dilangsungkan di dewan besar sekolah SMKPBG.

Gambar-gambar dalam pusingan pertama ;

Sesi persediaan terakhir.


Persembahan pembukaan


SMKA Slim River


SMKA Bota

Setelah selesai minum malam, keputusan masih tidak diketahui. Namun setelah beberapa ketika, keputusan yang diumumkan amat menggembirakan kami apabila daerah Kerian telah layak mewakili kumpulan B ke peringkat akhir yang bakal dilangsungkan pada keesokkan harinya jam 8 pagi. SABAR akan merentap dengan SBPI Gopeng iaitu juara kumpulan A untuk merebut kejuaraan.

Untuk pengetahuan, SBPI Gopeng telah 3 tahun berturut-turut mewakili negeri Perak ke peringkat kebangsaan dan mereka telah menjuarai Pertandingan Forum Remaja peringkat Kebangsaan tahun 2008.

Peringkat akhir iaitu pada pagi 23hb Mei amat mendebarkan.

Percubaan pentas.

Latihan kesediaan

Bersama Pn. Sepiah (PK1 SABAR) yg hadir memberikan sokongan.

Senior-senior Pra-u SABAR 2005

Debaran memuncak.

Persembahan pembukaan.

Sokongan STARian

Barisan juri dan ketua hakim drpd pihak DBP Malaysia.

ian disamping Pengetua SABAR, Tn. Hj. Azmi bin Mat.

SBPI Gopeng dengan tajuk mereka - " bahasa rojak. sekerat belut, sekerat ular."

Persembahan yang terbaik telah ditonjolkan oleh kedua-dua pihak yang sama hebat sama mantap. Itu antara komen-komen yang berjaya di dengar daripada barisan hakim yang tidak bertugas. Amat sengit. dan keputusan yang diumumkan tidak lah mengejutkan. Kemenangan telah berpihak kepada pasukan forum daerah Ipoh Selatan, SBPI Gopeng. Walaupun kalah, tetapi kami berpuas hati dengan persembahan dan komitmen yang ditonjolkan oleh semua ahli forum SABAR. Pasukan underdog yang dapat menerima hakikat :) * cewahh. ahaha

Keputusan Penuh ;
  • Johan - SBPI Gopeng
  • Naib Johan - SMK Abu Bakar al-Baqir
  • Ke-tiga - SMKA Bota.

Penyampaian hadiah.

Johan.

Johan dan tempat ke-2.


Alhamdulillah. RM 130 setiap sorg, berserta Kamus Dewan Bahasa & Pustaka

Junior STAR - thanks for your support.


Kalah dan menang itu adat. Setiap yang bermula pasti akan berakhir, dan setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya. Itulah kata-kata positif yang boleh diambil. Sesungguhnya, pengalaman itu lebih besar kesannya. Kami amat bersyukur dengan pemberian Nya.

Saya mewakili barisan ahli forum SABAR ingin mngucapkan berjuta-juta penghargaan kepada Mama Farah yang bertindak sebagai peneraju utama dan telah banyak membantu kami sedari peringkat pemilihan ahli panel hinggalah kejayaan demi kejayaan. Seterusnya pegawai-pegawai pendidikan daerah Kerian (PPD), pihak sekolah, guru-guru, rakan-rakan dan semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak langsung. Juga kepada cikgu Zamri, terima kasih atas jemputan makan tengah hari yang sangat menyelerakan iaitu nasi kerabu. Pure kelantan gua cakap sama luu! ahaha. terima kasih semua. Sekian.

peristiwa menarik sepanjang pertandingan forum yg kami sertai ;
- setiap pusingan yang memerlukan cabutan undi telah meletakkan SABAR sebagai undian pertama. dan ianya membawakan tuah :)

2 comments:

  1. mmg sempoi la korang... ampa bleh johan sbnaqnya... nseb bek dak2 sbp tu come2 ja... juri trpesona.. ha3.

    ReplyDelete
  2. ahaha. betul tuu afiq! tp xpa. ada hikmahnya :)

    ReplyDelete