Thursday, March 26, 2009

Kesihatan dan Keselamatan.

Assalamualaikum WBT.

Setelah 2 minggu tidak meng-update blog ini, akibat kesibukan yang teramat, akhirnya hari ini saya diberikan sedikit masa untuk menulis blog tentang cerita-cerita terbaru para pelajar pra-u SABAR. Menjengah seketika beberapa bibit peristiwa yang berlaku, antaranya adalah masalah kesihatan dan kemalangan jalan raya.

Pada 12hb Mac yg lalu, kami dikejutkan dengan berita tergempar iaitu kemalangan jalan raya yang dialami oleh saudari Syuhada Badrol Manan. Pada pagi hari tersebut, beliau yang dalam perjalanan ke sekolah dengan menunggang motorsikal telah bertembung dengan sebuah kereta di Jalan Gula berhampiran dengan SMK Mudzafar, Simpang Empat. Beliau didapati pengsan ditempat kejadian.

Walaubagaimanapun, setelah mendapat rawatan lanjut, saudari Syuhada selamat walaupun menghadapi beberapa kecederaan kecil. Syukur Alhamdulillah. Pada petang ini juga, seramai 12 org pelajar pra-u telah mengatur rancangan untuk melawat saudari Syudaha di rumahnya. Kedatangan kami di sambut dengan besar hati oleh keluarganya. Berikut adalah antara gambar penziarahan kami ke rumahnya.

The Girls.

Saufi & Syuhada. * ehem² ;)

Syuhada's bro (si kentut)

Syuhada and the girls.

Kunjungan

Diharapkan agar pada masa akan datang Syuhada akan lebih berhati-hati menunggang motorsikalnya. Biar lambat asalkan selamat :)

Menjurus kepada topik kesihatan, 2 org pelajar pra-u turut menghadapi masalah kesihatan walaupun tidak serius. Ain, menghadapi masalah gangguan pernafasan dan Afiqah pula mendapat demam campak. Ain dimasukkan ke hopsital selama 3 hari untuk mendapatkan rawatan intensif. Alhamdulillah, kedua-dua mereka telah pun pulih sepenuhnya.

Tuntasnya, saya menyeru agar semua pelajar lebih memberikan penekanan terhadap aspek kesihatan diri. Ini penting kerana kesihatan memainkan peranan yang penting bagi mengelakkan diri daripada ketinggalan dalam pelajaran dan kokurikulum. Selain itu, aspek keselamatan dijalan raya janganlah sesekali diabaikan. Kebanyakkan drpd kita menunggang motorsikal ke sekolah, oleh itu pastikan anda semua menunggang dengan penuh berhemah. Sekian.

No comments:

Post a Comment